مدونة العشرى على بيت المدونات العربية

Jul 2, 2008

لو لم أكن كفراوياً !

حسنا هو اعتراف صغير لكن الحاجة اليه اصبحت ماسة .. دوما ع الانترنت لديك القدرة ع ان تجمل من صورتك و تخفى ما تشاء و تظهر ما تشاء ... كنت دوما اذا سألنى أحد عن مكانى كنت اجيب بلا تردد أسكندرية الا انه يجب ان اكف عن الكذب الابيض و اخبر الجميع الان و اننى من كفر الدوار و هى مدينة صناعية بالقرب من اسكندرية الا ان مظهر الامتعاض ع وجه من اخبره بتلك المعلومة دوما سبب لى شعورا بالخجل ..لم اخجل بعد الان ربم هو الشعور بالقرب من الرحيل عن اصلى و موطنى أو مجرد بعدى عنها لفترات طويلة نسبيا جعلنى اشتاق اليها

ذكريات لا تمحى ..تبديل قصص رجل المستحيل على سلالم عمارات الزقم ..عم حمدى و عربيته المتهالكة فى الصباح الباكر و اغنية حلاوة شمسنا ع الاذاعة قبل ما نروح المدرسة ..استذتى فى الفرنسيسكان اللى علمونى مع احترام الذات ..بعد كدة مدرسة صلاح سالم فى الثانوى و شقاوة النط من ع السور ..عم شفيق و الفلافل المعمولة بزيت 80 مع اللوليتا اللى بطعم الفراولة و الونها الصناعية المضروبة ... التمشية من جامع عبد المنعم رياض مع صديق عمرى لحد بيتزا ابو صبيحة نتكلم فى الفرق بين الرحبانية و عبد الوهاب و حبه لكانت و اعجابى انا بسارتر |.. الهويس و القعدة اللى تنسيك هموم الدنيا ..دورات الفيفا انا و سامى و مصكفى ..الدوخة على ماكينة تصوير فىى سيدى شحاته عشان يعقوب هو الوحدي اللى كان عنده الورق كامل .. الجنينة اللى قدام بيتنا الى كنت بشوف فيها طيور كتيرة بس خلاص راحت و بقى مكانها ابراج سكنية ... كوبرى 5 و عم ناجى بغلاسته و هو بيقول الاتوبيس ده طالع دولى مش سموحة و طبعا اوصل السكشن متأخر ..فؤاد ابو محمد و رغيف الحواوشى و بعده عصير قصب من عند الشيخ و تحس انك انبوبة جلوكوز ع وشك الانفجار ..القعدة ع سور المساعدين و مناقشة قرارات المستقبل اللى دايما بتطلع حاجة تانية خالص مش ع البال .. التمليك و بنات التمليك .. المساكن و اول مرة اخبط عربيتى هناك

... كل ده ما يخلينيش غير انى اطلب السماح من العزيزة كفر الدوار :)

2 comments:

هشام علاء said...

يا عم و مالها كفر الدوار

و الله اجدع ناس

و ليا اصحاب كتير من هناك

ناس زى الفل

و اقرب ناس للاسكندرانية بيتهيألى

و بمناسبة عنوان البوست

المشكلة مش فى كفراويا و لا اسكندرانيا و لا قاهريا

يا عزيزى المشكلة فى مصريا

و فى واحد صاحبنا اسكندرانى برضه مسمى المدونة اسم غاية فى الحكمة

لو لم اكن مصريا...لارتحت نفسيا

ههههههههه

تحياتى ياعسل

زفته وقطران said...

طبعا كفر الدوار اجدع ناس
زي الفل

بس انا اكتر حاجه مفرحاني
تبديل روايات رجل المستحيل
عشان انا كنت بعمل كده
بس بدل كفر الدوار
كفر الشيخ

ح
 
بحث مخصص
Free Hit Counter