مدونة العشرى على بيت المدونات العربية

Jun 14, 2008

ليه بسمع منير ؟؟


سؤال غريب مش كدة ..بس لاحظته فى احدى الكويز الموجودة فى الفيس بوك ..بس لو جيت اجاوب سؤال زى ده مش هعرف ابدأ منين فصوت منير من اهم مفردات عالمى الخاص جدا فلا يمر موقف الا واجد صوته ينبعث بأغنية ملائمة لما يحدث ..فبداية يومى استيقظ على ( المهنة بناضل بتعلم ..تلميذ فى مدرسة شعبية ) كى أنزل الى الحياة فمازال أمامى الكثير لأتعلمه ...أما عندما تبدا سحابة الكأبة المعتادة فى ان تلوح ( الدنيا لو جارحة لونها هنا و فرحة .ما هو ايخ بيطول عمر الواحد غير الفرحة ) فتنتهى تلك الغمامة فورا ..دوما أضع نصب عينى ( الفرصة بنت جميلة راكبة عجلة ببدال ..العاقل لو يلحقها يتبدل به الحال ) و لما احب اهرب من المشاكل اطلع بالعربية و اسمع ( لو تاه المرسى ..راح نرسى فى مينا . و يا مراكبى شد القلوع يا مراكبى ) و طبعا لو بطلت احلم أموت عشان هى رقصة شهية هى الحياة فيها العشوقية و المعشقة ..و طبعا شعارى لما احس باحباط انه لا انهزام ولا انكسار و لا خوف و لا حلم نابت فى الخلا ولو فى يوم راح انكسر لازم اقوم واقف كما النخل باصص للسما ..كمان انا بكره الشتا عشان كدة تلقينى بعلق حلمى ع الشماعة و الف لحاف الشتا من البرد و لو عرفتنى اكتر دايما تلاقينى بهرب من بيوت الحزن و اسكن بيوت الفرح و لما احب ببقى عارف انه لما النسيم يعدى بين شعرها أصرخ و املا الكون اهت و ان صوتها ارق من النيات و بحسد كل حاجة تحس بها و كمان عينيه الحلوين اللى احلى حاجة شفتها العين هى , و لما بحس بخنقة فى صدرى يبقى اكيد هفتكر ان البيت بيضيق و يضيق لكن انا قلبى براح
و فى النهاية أحب اقولك ان لو حد عايز قلب فاضى قلب طيب قلب هادى فأكيد أكيد لازم تسمع منير :))

4 comments:

أحمد الديب said...

مساء الفل
أنا بأسمع منير لأن أنا أنا ولأن منير منير
بس كده
:)

نبض الحياة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شارك معنا في إعادة نبض الحياة للشارع السكندري ... شارك معنا في تكوين فريق للعمل في هذا المشروع ... شارك معنا في رفع العبء عن الأسر محدودة الدخل ... نحن في انتظارك لتضع لوجو المشروع وتشارك معنا
اتحاد الأطباء العرب - لجنة الإغاثة والطوارئ - فرع الإسكندرية
www.pulse-of-live.blogspot.com

Unknown said...

انا باسمع منير لانه مختلف و بيقول حاجات ماحدش تانى بيقولها و لانى مع اغانيه بروح مكان تانى مش موجود هنا
:)

3ashry said...

الديب :
فعلا أصعب الكلمات ..ابسطها :)

just me :

ايوة هو المكان التانى ده ..ده اللى انا كنت عايز اقوله فى البوست
شكرا لمرورك :)

ح
 
بحث مخصص
Free Hit Counter